Tips för att minska klimakteriebesvär

Det här kan du göra för att lindra vallningar och andra klimakteriebesvär

Det finns naturligtvis saker som du kan påverka så att klimakteriebesvären lindras. Det hjälper oftast inte med en enskild sak, och förmodligen försvinner inte besvären helt. Man får hitta det som passar bäst för sig själv.

  • Motion

All fysisk aktivitet är bra. Förutom att det minskar värmevallningar och svettningar påverkar det också humöret positivt genom frisättning av endorfiner. Man sover dessutom mycket bättre då man har rört på sig.

Även hjärta, kärl och skelett stärks av att du motionerar och det är något som är bra att ha med sig resten av livet.

Helst ska du röra på dig ordentligt varje dag, men minst 3 gånger i veckan bör du få upp pulsen och bli svettig. Varva konditionsträning med styrketräning av de stora muskelgrupperna.

  • Avslappning

Man tror att många av klimakteriebesvären idag förstärks av att vi är så stressade. För att hitta en inre ro och för att minska besvären med vallningar och svettningar kan du göra avslappningsövningar. Nummer ett här är att hitta en bra djupandning. Prova också meditation eller någon typ av yoga. Det gör också att du blir bättre på att slappna av då du ska sova.

  • Mat och dryck

Något som direkt kan trigga vallningar och svettningar är varma drycker såsom kaffe och te. Även rödvin kan trigga igång vallningar.

För mycket alkohol gör dessutom att du sover sämre, men det gäller även om du inte är i klimakteriet.

  • Rökning

Klimakteriebesvären förvärras av rökning eftersom det bryter ner östrogen, och du därmed får en ännu lägre nivå.

  • Kläder

Använd lösa lediga kläder av naturmaterial. Ha gärna en kofta som du kan slänga av dig om du känner att en vallning är på gång.

Prova att använda kläder från Svalka Clothing. Kläderna är uppsydda av en bomullsjersey med en tunn temperaturreglerande yta som är närmast kroppen. Kläderna hjälper dig att sänka temperaturen då den svänger uppåt och lindrar på så sätt både vallningar och svettningar.